هم AMD و هم NVIDIA می دانند که قانون مور آماده شده است و جهش های نسلی در عملکرد و تعداد ترانزیستورها تنها با افزایش قیمت برای آخرین گره های ریخته گری قابل دستیابی است. AMD حتی سعی کرد با آخرین نسل RDNA 3 پردازندههای گرافیکی گسسته (مبتنی بر تراشه) را آزمایش کند، قبل از اینکه آن را در بخش علاقهمندان متوقف کند، بنابراین میتواند روی بخش عملکرد زیر 1000 دلار تمرکز کند. دومین پاسخ پرطرفدار عملکرد Raster 3D بود که 27 درصد یا 6453 رای دریافت کرد.
دستاوردهای نسلی در عملکرد نمایشگر گرافیک سه بعدی شطرنجی با وضوح اصلی برای هر کسی که صنعت رایانه شخصی را برای چندین دهه دنبال کرده است بسیار مطلوب است. با اعمال قانون مور، شاهد افزایش عملکرد حدود 50 درصدی در بین نسلها بودهایم که APIهای بازی جدید را فعال میکند و بازیها را با هر نسل زیباتر میکند. جالب اینجاست که عملکرد ردیابی پرتو با 10.4 درصد یا 2475 رای در رتبه دوم نه سوم، بلکه چهارم است. رتبه سوم به بهره وری انرژی می رسد.
معرفی کانکتورهای برق 600 واتی نشانههای شومی را نشان میدهد که قدرت در نسلهای بعدی پردازندههای گرافیکی به کجا میرود، زیرا صنعت تولید نیمهرسانا در تلاش برای ارائه گرههای پیشرفته زیر 2 نانومتری است، به این معنی که طی سه یا چهار نسل گذشته، پردازندههای گرافیکی Be Graphics بر روی آخرین گره ریخته گری ساخته نشده است. به عنوان مثال، زمانی که پردازندههای گرافیکی 8 و 7 نانومتری عرضه شدند، 5 نانومتری EUV از قبل فناوری پیشرفتهای بود و اپل در حال ساخت SoCهای آیفون خود بر روی آن بود. هر دو AMD و NVIDIA به تولید نسل های بعدی خود با فناوری 5 نانومتری ادامه خواهند داد، در حالی که فناوری پیشرفته به سمت 4 و 3 نانومتر حرکت کرده است. انتظار میرود نسلهای بعدی RDNA 4 و GeForce Blackwell بر روی گرههایی که بیش از 3 نانومتر نیستند ساخته شوند، اما در سال 2025 منتشر خواهند شد و تا آن زمان، لبه برش به 20 آمپر خواهد رسید. همه اینها بر قدرت تأثیر میگذارند، که هدف عملکرد با گرههای ریختهگری که در دسترس طراحان GPU قرار دارند، بسیار منحرف میشود.
خوانندگان ما به فناوریهای افزایش مقیاس و تولید فریم مانند DLSS، FSR، و XeSS کمترین رای را دادند و این گزینه تنها 2.8٪ یا 661 رای دریافت کرد. آنها معتقد نیستند که ارتقای فناوری بهانهای معتبر برای شکست در بهبود اهداف عملکرد نسلی در رزولوشن بومی است، و هر ادعایی مانند «بهنظر میرسد این وضوح بهتر از وضوح طبیعی است» را با کمی نمک میپذیرند.
وقتی همه چیز گفته می شود و انجام می شود، خریداران پردازنده گرافیکی امروزی همان انتظارات نسل بعدی را دارند که یک دهه پیش داشتند. این مهم است، زیرا NVIDIA و AMD را مجبور به نوآوری میکند، پردازندههای گرافیکی خود را بر روی پیشرفتهترین گرههای ریختهگری بسازند و سعی میکنند در قیمتگذاری حریص نشوند. رقیب NVIDIA AMD یا Intel نیست، بلکه بازی رایانه شخصی به عنوان یک پلتفرم با کنسولهایی رقابت میکند که تجربههای بازی 4K را با نیم دلار ارائه میدهند، با فناوری که «فقط کار میکند». سپس این مسئولیت بر عهده سازندگان رایانه های شخصی است که به همین ترتیب ادامه دهند.