انتظار میرود معماری گرافیکی نسل بعدی Xe2 “Battlemage” اینتل بهروزرسانی قابلتوجهی برای موتور رندر نسبت به گرافیک فعلی Xe “Alchemist” ارائه کند. موتور نمایشگر عملیات ورودی/خروجی مختلفی را برای GPU انجام می دهد. برای اکثر کاربرانی که دارای یک صفحه نمایش با وضوح 4K با فرکانس 60 هرتز یا کمتر هستند، این موضوع بی ربط است، با این حال، با افزایش وضوح، نرخ تازه سازی، عمق بیت رنگ و محدوده دینامیکی، برخی از فرمت های رابط نمایشگر جدیدتر مرتبط می شوند. اینتل هر دو NVIDIA و AMD را شکست داد و اولین سازنده پردازنده گرافیکی بود که از DisplayPort 2.1 استفاده کرد، البته با لایه پیوند UHBR10 (الزامی برای DP 2.1). مشخصات DP 2.1 نرخ بیت اختیاری خاصی را برای لایه پیوند بالاتر، مانند UHBR13.5 و UHBR20 فراهم می کند. AMD اولین شرکتی بود که UHBR13.5 و UHBR20 را با موتور رندر Radiance در پردازندههای گرافیکی RDNA 3 خود پیادهسازی کرد، و ما میدانیم که اینتل میخواهد عقبنشینی کند.
یادداشتهای وصله درایور کشفشده توسط فورونیکس، ارجاعی به پردازندههای گرافیکی Arc “Battlemage” دارند که از UHBR13.5 پشتیبانی میکنند. اعتقاد بر این است که این درایورها قبلا از UHBR20 پشتیبانی می کردند، اما پشتیبانی از نرخ بیت بالاتر از نسخه فعلی درایورها حذف شده است. این نشان میدهد که اینتل همچنان در حال ارزیابی نرخ بیت بالاتر در پردازندههای گرافیکی منتشر نشده خود است و نسخههای آماده تولید حداقل میتوانند UHBR13.5 را پیادهسازی کنند. DisplayPort 2.1 با UHBR13.5 (13.5 گیگابیت بر ثانیه در هر خط)، از طریق کابل DisplayPort آماده DP80، حداکثر وضوح 8K در 60 هرتز با HDR یا 4K در 240 هرتز با HDR را ارائه می دهد. انتظار می رود اینتل پردازنده های موبایل Core Ultra 200 “Lunar Lake” سری “Battlemage” خود را اواخر امسال معرفی کند.
منبع