تام اولسون، رئیس گروه کاری Vulkan گفت: «Vulkan 1.4 یک بهروزرسانی مبتنی بر توسعهدهنده است که ارزش Vulkan را به عنوان یک چارچوب پایدار و قابل اعتماد برای ساخت برنامههای گرافیکی فشرده بر روی هر پلتفرمی افزایش میدهد.» زمانی که از سمت خود کنارهگیری میکنم، مفتخرم که میبینم زمینهای که از طریق نقشههای راه خود ایجاد کردهایم، به ثمر نشسته است. “” فرزندخواندگی در سال های آینده.”
مشخصات Vulkan 1.4 بسیاری از افزونههای قبلی، ویژگیهای اختیاری و افزایش حداقل محدودیتهای سختافزاری را ادغام میکند، که بسیاری از آنها در نقاط عطف کلیدی نقشه راه Vulkan 2022 و 2024 و پروفایلهای مرتبط تعریف شدهاند، از جمله:
- انتقال جریان: Vulkan 1.4 الزامات پیادهسازی جدیدی را برای اطمینان از اینکه برنامههای تلفن همراه چند پلتفرمی میتوانند مقادیر زیادی داده را به دستگاه منتقل کنند و همزمان عملکرد کامل را ارائه کنند، اعمال میکند.
- افزونهها و ویژگیهای اختیاری که قبلاً برای برنامههای کاربردی با کارایی بالا ضروری بودند، اکنون در Vulkan 1.4 اجباری هستند و در دسترس بودن قابل اعتماد در چندین پلتفرم را تضمین میکنند. این شامل توصیفگرهای رانش، خواندن محلی برای نمایش پویا، و طرحبندی بلوکهای عددی است.
- افزونههای تعمیر و نگهداری تا و شامل VK_KHR_maintenance6 اکنون بخشی از مشخصات پایه Vulkan 1.4 هستند.
- پشتیبانی از نمایشگر 8K با حداکثر هشت هدف نمایش جداگانه، به همراه چندین افزایش محدودیت دیگر، اکنون تضمین شده است.
Vulkan 1.4 یک نسخه برجسته است که مستقیماً ویژگیهای درخواستی طولانی مدت و افزودنهای ثابت شده را به استاندارد اصلی میآورد، با تفویض این قابلیتها، انعطافپذیری و عملکرد Vulkan را در طیف گستردهای از دستگاهها بهبود میبخشیم و ساختن قطعات را برای توسعهدهندگان آسانتر میکنیم. رالف پاتر، رئیس تازه منتخب گروه کاری ولکان، گفت: «برنامههای پیشرفته این اطمینان را دارند که به طور قابل اعتماد روی هر پلتفرمی اجرا میشوند.
مجموعه تست سازگاری Vulkan (CTS) مجموعه ای جامع از نزدیک به سه میلیون تست در منبع باز است که همه پیادهکنندههای Vulkan باید آن را پشت سر بگذارند و ثبات را در بین پلتفرمها افزایش دهند. AMD، Arm، Imagination، Intel، NVIDIA، Qualcomm و Samsung همگی دارای درایورهای توسعه هستند که سازگاری Vulkan 1.4 را پشت سر گذاشته اند. علاوه بر این، درایورهای متن باز لینوکس Mesa از سازگاری Vulkan 1.4 در دستگاه های AMD، Apple، Intel، NVIDIA و Qualcomm عبور کرده اند. محرک های تولیدی که فرآیند تست انطباق رسمی Khronos را گذرانده اند در رجیستری محصول Vulkan Conformant فهرست شده اند.
اکوسیستم ابزار Vulkan همچنان به رشد خود ادامه می دهد و ابزارهای قدرتمند جامعه محور را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که قابلیت حمل و عملکرد سایه زن را بهبود می بخشد. Vulkan SDK LunarG از چندین زبان سایهزنی، از جمله HLSL، GLSL، و Slang – که اکنون یک پروژه منبع باز است که توسط Khronos میزبانی میشود – پشتیبانی میکند و توسعهدهندگان را قادر میسازد از زبان سایهزنی استفاده کنند که به بهترین وجه با نیازهای فنی و تجاری آنها مطابقت دارد. Vulkan SDK برای پشتیبانی از نسخه 1.4 در ژانویه 2025 به روز می شود.