در جریان اجلاس RISC-V 2024 در سانتا کلارا، کالیفرنیا، NVIDIA یکی از اعضای ارائه کننده بود. RISC-V که یک معماری مجموعه دستورالعمل رایگان و متن باز است، گزینه جالبی برای بسیاری از شرکت هایی است که به دنبال توسعه راه حل های سفارشی هستند. NVIDIA شتاب دهنده هایی را برای هوش مصنوعی و پردازش گرافیکی طراحی می کند که همگی به ده ها هزار هسته مجهز هستند. برای مدیریت این هسته ها، انویدیا یک پردازنده RISC-V سفارشی به نام “NV-RISCV” را توسعه داد که جایگزینی برای سلف خود “Falcon” است. برخلاف فالکون، NV-RISCV مبتنی بر منبع باز ISA است و عمیقتر سفارشیسازی شده است، با ویژگیهایی مانند کش اختصاصیتر و دستورالعملهای خصوصی. در ابتدا، این شرکت عملکرد بهتری را از طریق پردازنده سیستم پردازشگر گرافیکی فالکون (GSP) اعلام کرد و NV-RISCV اکنون در میلیونها تراشه NVIDIA اجرا میشود.
با تشکر از یک پست در برخی از طرحهای پیچیدهتر، مانند GB200، نیاز به قالببندی گسترده داده دارند، که به این معنی است که برای رسیدگی و توزیع این درخواستها به هستههای بیشتری نیاز است. این شامل رابط های تراشه به تراشه، سوئیچینگ زمینه، کنترل کننده حافظه، کنترل دوربین، کدک های ویدئویی، خروجی نمایش، مدیریت منابع، مدیریت انرژی و غیره است. انویدیا بیش از 20 پسوند سفارشی برای هسته RISC-V ایجاد کرده است که همگی موارد استفاده خاص خود را ارائه می دهند.