در طول سالهای متمادی، مجله خبری اینتل مگ به جنبهای کلیدی در کسب و کار بازیهای کامپیوتری تبدیل شده است. در بازیهای کامپیوتری AI بیشتر برای تصمیمگیری در خصوص چگونگی رفتار کاراکترهای غیر بازیکن (Non-Player Characters | NPC) استفاده میشود. در تولید بازیهای کامپیوتری بیشتر کارکردهای هوش مصنوعی برای تعیین نحوه رفتار حریف کامپیوتری به کار میروند. این رفتار میتواند از الگوهای ساده در بازیهای اکشن گرفته تا سیستمهای شطرنجی را شامل شود که میتوانند قهرمانان جهان و بازیکنان حرفهای را شکست دهند. اگر برای هر الگوریتمی یک هدف تعیین شود و این انتظار از ماشین وجود داشته باشد که از طریق آزمون و خطا به آن هدف دست یابد، آنگاه به این کار یادگیری تقویتی گفته میشود.
هوش مصنوعی چیست؟ کاربردها، مزایا، معایب و نمونه های هوش مصنوعی
از ابزارهای مفید دیگری که AI میتواند برای این بخش فراهم آورد،خلاصهسازی اخبار و گزارشها برای انتشار است. خلاصهسازی بیش از همه بحثی است که در پردازش زبان طبیعی بررسی میشود. یکی از فناوریهای متکی به AI که تقریباً هر روز از آن استفاده میکنیم و برایمان عادی شده است، سیستمهای پیشنهاددهنده است. زمانی که در یوتیوب ویدئویی نگاه میکنید، گوگل ویدئوهایی دیگری را نیز به شما پیشنهاد میدهد که شاید موردپسندتان باشد. همین فناوری بهظاهر ساده میتواند با توصیههایش کسانی را که بهصورت اتفاقی وارد سایتتان شدهاند در سایت نگه دارد. از نخستین انگیزهایی که هوش مصنوعی را وارد عرصهی حملونقل کرد مشکلات بیشمار این حوزه بود.
هوش مصنوعی چیست؟ اجزای آن، انواع آن و همه نکات کاربردی
این ماشین باید توانایی تعمیم تجربیات قدیمی خود در شرایط مشابه جدید را داشته و به این ترتیب اقدام به گسترش دامنه دانش و تجربیاتش کند. هوش مصنوعی به شاخهای از علوم کامپیوتر اطلاق میشود که به خودکارسازی رفتار هوشمندانه توسط ماشین میپردازد، به زبان سادهتر میتوان آن را تقلید یک ماشین از رفتار هوشمندانهی انسان دانست. NLTK یک ابزار عالی برای ساخت برنامههای پایتونی مبتنی بر زبان انسان است. مثلا اگر برنامه ای ساختهاید که نیاز به تحلیل صحبتهای انسان دارد، میتوانید از کتابخانه NLTK استفاده کنید. متاسفانه این کتابخانه فقط برای زبان انگلیسی کار میکند و امکان اضافه کردن آن به پروژه های فارسی زبان وجود ندارد.NLTK مخفف Natural Language Toolkit بوده و بهترین گزینه در پردازش زبان است. بازی های رایانه ای از همان ابتدای پیدایش، قسمتی از زمینه تحقیق و پژوهش هوش مصنوعی بوده اند.
بررسی کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی عمومی مانند هر تکنولوژی دیگری، جنبه مثبت و منفی در زندگی انسانها دارد اما اگر از ظرفیت و تواناییهای آن بصورت مدیریت شده استفاده شود بسیار مفید و کاربردی است و تا حد قابل توجهی از مشکلات را میتواند حل کند. هوش مصنوعی عمومی به مرور زمان توانایی انجام کارهای مشخص شده را در حوزههای کاربردی بدون حضور انسان داراست. تمایلات شخصی، الگوهای خرج کردن پول و مدلهای مورد علاقه مشتریان هیچ یک در زمان خرید آنلاین مد نظر قرار داده نمیشوند. فناوریهای پیشرفتهای مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توسط سازمانهای کلیدی تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرند. در هر وب سایت تجارت الکترونیک میتوان از هوش مصنوعی برای ارائه اقلامی استفاده کرد که به طور خاص برای یک مشتری مشخص مناسب هستند.
- زیرا تقریبا هر آنچه را برای کار بر روی هوش مصنوعی نیاز دارند، توسط سایر توسعهدهندگان طراحی و برنامه نویسی شده اند.
- هوش مصنوعی محدود بر این منظور توسعه پیدا میکند که یک وظیفه مشخص را بهتر از انسان انجام دهد، برای همین به آنها هوش مصنوعی محدود میگویند.
- متخصصان با توجه به این دستهبندی کار خود را انجام میدهند و باعث پیشرفت تکنولوژی میشوند.
- متخصصان هوش مصنوعی توانستند با سرمایهگذارانی نهچندان قوی محصولاتی بر پایه هوش مصنوعی بسازند و ابعاد بازار هوش مصنوعی را در سال ۱۹۸۰میلادی به چند صد میلیون دلاری برسانند.
- کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمرهمان به نحوی است که از گوشیهای هوشمند همراهمان تا لوازم خانگی در منزلمان وجود دارد و از مجموعه الگوریتم های هوش مصنوعی پیروی میکند.
پس از آن، نست میآموزد که کاربر در چه زمانهایی، چه دمایی را ترجیح میدهد و تمام سیستمها را برای دستیابی به آن دما مدیریت میکند. هوش مصنوعی از دو مدل یادگیری استفاده می کند؛ نظارت شده و بدون نظارت که تفاوت اصلی شان در استفاده از مجموعه داده های برچسب گذاری شده است. از آن جایی که سیستم های هوش مصنوعی به طور مستقل یاد می گیرند، به حداقل مداخله انسانی یا عدم دخالت انسان نیاز دارند. هریک از الگوریتمهای نامبرده، الگویی را در اختیار فناوری هوش مصنوعی قرار میدهند که میتوان فرآیند ایجاد هوش برای سیستمهای مختلف را ایجاد کرد. در این سیستمها، برنامهها طوری تعیین میشوند که با بررسی شرایط مختلف میتوان تصمیمگیری کرده و نتیجه خاصی را ارائه داد. گفتیم که ماشینها و رایانههای کنونی، خود توانایی تصمیمگیری ندارند و برای کاری که باید انجام دهند، باید خط به خط کد نوشته شود.